4857 SAYILI İŞ KANUNU VE SAİR MEVZUAT KAPSAMINDA AİLE HEKİMİNİN AİLE SAĞLIĞI MERKEZİ PERSONELİNE KARŞI HUKUKİ STATÜSÜ
Aile sağlığı merkezlerinin 4857 sayılı İş Kanunu ve 5510 sayılı kanun kapsamında bir işyeri olduğu açıktır. Ancak bu işyerinin sözleşme imzalanan aile hekimine mi, yoksa yasal koşullarını belirleyen Sağlık Bakanlığı’na mı ait olacağı çözülmesi gereken bir sorun olup kıdem tazminatına ve sair işçilik alacaklarına ilişkin taleplerde sıklıkla karışıklığa yol açmaktadır.
2/14/20252 min read
Aile sağlığı merkezlerinin 4857 sayılı İş Kanunu ve 5510 sayılı kanun kapsamında bir işyeri olduğu
açıktır. Ancak bu işyerinin sözleşme imzalanan aile hekimine mi, yoksa yasal koşullarını belirleyen
Sağlık Bakanlığı’na mı ait olacağı çözülmesi gereken bir sorun olup kıdem tazminatına ve sair işçilik
alacaklarına ilişkin taleplerde sıklıkla karışıklığa yol açmaktadır.
5258 Sayılı Aile Hekimliği Kanunu’nun 3. maddesine, 7151 Sayılı Kanunun 26. maddesi ile 05.12.2018
tarihinde eklenen 11. fıkrasında, aile hekimlerinin ferden ve müştereken personel çalıştırabileceği ve
işveren olabileceği düzenlenmiştir. Aile Hekimliği Uygulama Yönetmeliği’nin 22/3. maddesine göre
ise, aile hekimleri, sağlık hizmetlerine yardımcı olmak amacıyla ebe, hemşire, sağlık memuru, tıbbi
sekreter gibi ilave sağlık hizmetleri personeli ile güvenlik, temizlik, kalorifer, sekreterya ve benzeri
hizmetler için ferden veya müştereken personel çalıştırabilir ya da hizmet satın alabilirler. Ancak, ilgili
kanunun ve yönetmeliğin aile hekimlerine verdiği bu istihdam yetkisinin aile hekimini işveren
konumuna getirmediğinin, aile hekimlerince vekaleten kullanılan bir yetki olduğunun kabulü gerekir.
4857 sayılı Kanun yönünden değerlendirmede, 5258 sayılı Kanun kapsamında aile sağlığı
merkezlerinde çalışan aile sağlığı çalışanlarının sevk ve idare yönünden aile hekimlerine bağlı olduğu
kabul edilmekle beraber, çalışma koşulları Bakanlık tarafından belirlenmektedir. Ücretlerini sağlık
müdürlerinin onayı ile devletten ödeneklerle almaktadırlar.
Aile sağlığı merkezlerindeki yerleşik uygulama incelendiğinde, aile sağlığı çalışanlarının hak kazandığı
kıdem tazminatı ve sair işçilik alacakları ödemelerine ilişkin husumetin hukuka aykırı bir şekilde aile
hekimine yöneltildiği görülmektedir.
Ticari ve mesleki faaliyette bulunmanın amacı bu yolla gelir elde etmektir. Bu bir serbest faaliyet
olarak kabul edilir ve bağımsız işyeri ve işveren olmada bir kriter olarak kabul edilir. Bir gelir elde
etme amacını taşımadan yapılan faaliyetin ticari veya mesleki olduğu söylenemez. Aile hekimleri,
çalışmaları sırasında sağlık hizmeti verdikleri kişilerden hiçbir şekilde ücret alamazlar. Bu işyerinde
çalışan aile sağlığı elemanları, sevk ve idare yönünden aile hekimlerine bağlı olmakla birlikte çalışma
koşullarının Sağlık Bakanlığı tarafından belirlendiği, ücretlerini aile hekimlerinden değil aile hekimi
gibi sağlık müdürlerinin onayı ile devletten aldıkları, bu nedenle aile hekimlerinin işveren, aile
hekimliğinin Vergi Usul Kanunu ve Gelir Vergisi Kanunu yönünden ayrı bir işyeri olmadıkları açıktır.
Aile hekiminin işveren vekili konumunda kaldığı, işveren olan Sağlık Bakanlığı'nın temsilcisi
statüsünde olduğu kabul edilmelidir.
Bu doğrultuda, aile sağlığı merkezi çalışanlarının hak kazandığı kıdem tazminatı ve sair işçilik
alacaklarına ilişkin husumetin sadece sevk ve idareden sorumlu işveren vekili konumunda bulunan
aile hekimine değil, işveren sıfatıyla Sağlık Bakanlığı’na yöneltilmesi isabetli olacaktır.
Ayrıca belirtmek isteriz ki, her ne kadar 5258 sayılı Kanunun 3/11. maddesi kapsamında aile
hekimlerini işveren olarak nitelendirmek 4857 sayılı Kanun’nda belirtilen işveren olma kriterleri
değerlendirildiğinde tarafımızca mümkün görünmese de, bu hususta tereddütleri giderecek bir
çalışma henüz yapılmamıştır. İlgili maddenin iptaline ilişkin yapılan başvuru, Anayasa Mahkemesi’nin
E. 2019/13, K. 2021/31 sayılı ve 29/04/2021 tarihli kararıyla reddedilmiştir.
İlgili içtihat:
Yargıtay 9. HD., E. 2023/13746, K. 2023/18101, T. 27.11.2023
Yargıtay 9. HD., E. 2022/7820, K. 2022/10408, T. 26.9.2022
Koç Hukuk & Danışmanlık | Hukuki Çözümleriniz İçin Güvenilir Destek
📍 Adres: Hacı Bayram Mah., Sanayi Cd., Ulus İş Hanı No:6/303, Altındağ/Ankara
📞 Telefon: +90 505 279 50 67
📩 E-posta: av.aysenurbanukoc@gmail.com
Sosyal Medyada Bizi Takip Edin!
Güncel Hukuki Bilgiler İçin Bültenimize Abone Olun!
© 2024 Koç Hukuk & Danışmanlık. Tüm Hakları Saklıdır.
Web Tasarımı & Geliştirme: siteforgeart.com | Gülşah Dilek Şengül